Ella anmelder: Martin & Victoria
Ella har læst en lidt ældre sag, men selvom bogen er 1985, er den stadig værd at læse.
Af Line Dalbro Schaumann
Ellas blå bog
Navn: Ella
Alder: 14 år
- Hvad er din yndlingsbog/spil/film? Hvorfor?
Det er svært at vælge én, men en af mine yndlings er i hvert fald "Binding 13" af Chloe Walsh, "Gild" af Raven Kennedy, "Ægte vare" af Erin Watt, "Dronningen af intet" af Holly Black og "Fourth Wing" af Rebecca Yarros. Så der er en del at tage fat på ... Læsning er fedt, fordi ...
Man prøver at komme ind i andre verdener og føle, hvordan andre har det.
- Hvilken forfatter vil du gerne møde? Hvorfor?
Jeg gad nok helst møde Chloe Walsh, fordi jeg synes, det er imponerende, at der er nogle, der kan skrive om så mange ting i en bog og stadig få det til at give mening. Jo mere jeg læser serien, jo mere får jeg lyst til at møde personen, der har skrevet den. Mine bedste tips til at komme i gang med at læse:
At man skal finde noget, man interesserer sig for. For eksempel hvis man godt kan lide nordisk mytologi, så find nogle bøger i den genre. Det var i hvert fald sådan, jeg kom til at læse så meget, som jeg gør.
- Hvorfor har du valgt at være ungeanmelder hos Aalborg Bibliotekerne?
Det var, at jeg første gang hørte om det i den bogklub, der er på Hovedbiblioteket i Aalborg, og der overvejede jeg at gå ind. Men så, der hvor jeg kom i praktik på biblioteket, besluttede jeg mig for, at det kan jeg lige så godt. Jeg læser alligevel så mange bøger, så det kan ikke være så svært at skrive en anmeldelse til dem.
Det er en historie, som jeres forældre nok kender. Historien blev nemlig udgivet i 1985.
Men selvom den er ældre, betyder det ikke, at den er dårlig.
Da jeg læste den, kunne jeg godt mærke, at den var skrevet i en anden tid, men det gjorde mig ikke så meget. Historien kunne stadigvæk noget.
Det er sådan en klassisk historie, hvor en dreng forelsker sig hovedløst i en pige, men pigen kan ikke lide ham. Så på en måde er det en historie om to elskere, men det er stadig ikke helt sådan.
Jeg synes, man skal læse den, hvis man godt kan lide historier, som ikke foregår i nutiden.
Jeg læste den til skolen, fordi min lærer mente, at den kunne udvide vores horisont eller et eller andet. Jeg kan godt se, at det ikke er det, jeg normalt ville læse, men det er heller ikke, fordi jeg aldrig kunne finde på at læse sådan noget.
Jeg synes klart, I skal give den et forsøg, fordi jeg godt ved, at det ikke er en bog for alle. Men der vil helt sikkert være nogle af jer, der vil kunne lide den.